Wednesday, October 23, 2013

Sok Halloween egy helyen

Elmerengtem, hogy most, amikor hivatalosan már csak a Halottak Napja maradt nekem, mennyire hiányzik az a fajta bolondozásra való készülés, ami nem is olyan régen még a Halloweent előzte meg.

Ismétlem önmagam (most, hogy a régi blogom megint olvashatóvá vált,) összegyűjtöm milyen is volt ízlelgetni, megismerni, és megszeretni a Halloweent. Vigyázat, hosszú!



Íme:

2005-2008, gyanakvóan ismerkedős időszak, 2009, "felmelegedés" a dolog iránt:
A Halloweent sokáig nem szerettem.Az első év az idei, 2009-es, amikor töklámpással hódoltam a dolognak.Ez a bejegyzésem 2007-ból származik:
Két hete elárasztották a postaládát a halloween-jelmezeket reklámozó szemetek.
Őszintén szólva végignézve a katalógust, nekem egész más jutott az eszembe, és ezzel nem vagyok egyedül:barátunk például megmondta az asszonynak, hogy nővérkejelmezbe akarja viszontlátni esténként.Az biztos, hogy potom pénzért felvirágoztathatóak a langymeleg házastársi ágyak.

De, eredeti funkcióra visszatérve, az amerikaiak igenis komolyan veszik a beöltözősdit.
Már most kis hercegnők nyafognak a mamájuknak a Safewayben természetellenes színű cukorcsodákért, és kis batmanok száguldoznak a könyvtárban a töklámpák közt.

Arról nem is beszélve, hogy óriási választéka van az egyéb "fontos" kellékeknek, mint műanyagsír, vagy műanyagkoponya, műpókháló és társaik.Ezekkel a szépségekkel dekorálják az otthonaikat az itteniek.

Én valahogy nem kaptam kedvet.
De, lehet hogy beöltözök "Sam bácsinak", már 46.95-ért megtehetem(dollárban).
Azt mondhatom az embernek:I want YOU...to wash the dishes.


2010-ben:
Nem tudom, otthon mennyire jött be a köztudatba a Halloween.Itt már egy jó két hete megjelent az üzletekben a neki kijáró szekció, és egy nagyon kicsi karácsonyi rész is van, de csak módjával, Halloween után Thanksgivingre gyúrnak, de utána aztán jön a karácsonyi dekoráció, de olyan mennyiségben és ötletekkel, hogy az ember évről-évre csak forgatja a fejét.És persze hangulatkeltőnek sem utolsó.
A Halloween-t eleinte morbidnak találtam, bár tetszett, hogy a halált kineveti, ezzel véve el azt a jellegű rettenetet, amivel az európai ember féli. A Halloween itt a farsangnak a megfelelője is, a gyerekek beöltöznek mindenféle jelmezbe, és este a felnőttek partiznak, szintén jelmezben, a gyerekek meg trick or treat-eznek, azaz járják a házakat cukorkáért (treat), és ha véletlen nem kapnának, akkor jaj a házigazdának, jön a trick. Általában valamilyen practical joke formájában.Az emberek imádják kidekorálni a házaikat, és ebben bizony nem ismernek lehetetlent.




Minden évben gazdagítják a dekort, esetleg kiselejteznek, ne legyen már unalmas.:D
A Halloween színei a fekete, a narancssárga, a lila és a zöld. Szimbólumai a töklámpás, a fekete macska, a kísértetek, sírok, csontváz, boszorkány, pók, denevér.
Nézzük csak, mit is tartalmaz egy igazi Halloweenes bevásárlólista?

Házon kívül:
Minimum néhány műsír a kertbe, aztán nem árt pár csontváz, csontkéz, és múmia sem. A nagy napon gyertyák és műfüst is adódik az élményhez. Egyesek szeretnek hangeffektekkel játszani, ilyenkor jól jön egy emberméretű "csúnyabácsi", akit áramra kapcsolva mindenféle  hörgést, sikolyt, suttogást tud kiadni.
Mondjuk, egy ilyen:
Large Standing Witch.jpg
Aztán Jack-o-lantern (magyarul töklámpás) minden mennyiségben. Tavaly én is megpróbálkoztam vele, komolyabban nem tudtam kifaragni, de az alaparcot sikerült megfarigcsálni.Tényleg jól mutat egy nagy gyertyával a közepén.Bent azonban a lakásban inkább a kerámiaváltozatot tartsuk, mert bizony szagos a dolog pár nap után.
Idén a K-Martban lehetett olyan gyerekbarát megoldást kapni, ami a Mr. Potatohead mintájára működik, azaz a tököt fel lehet öltöztetni műanyag testrészekkel:
[6522210.jpg]
Házon belül:
A lakásban elengedhetetlen egy-két töklámpás mintájára készült gyertyatartó, és a candy-bowl, azaz a cukorka-kínáló, íme egy tipikus Halloween-színekben pompázó darab:
Halloween-Witch-Candy-Bowl.jpg
Ha vendégeket várunk, akkor Halloween-es papírtányérok, szalvéták is elengedhetetlenek. Ezen kívül már csak a fantázia és a pénztárca szab határt a dekorációnak, ami pókhálótól kezdve suttogó-sikoltó porcelán-kísértetházakig minden lehet.
Én részemről évekig bojkottáltam a dolgot, aztán tavaly adtam be a derekam, és egy tököt beszereztünk lámpásnak. Idén talán belopakodik néhány dollárboltos butaság a lakásba, de csak a lányom kedvéért.
Azt viszont évek óta tervezem, hogy néhány üzletet végigjárjak, és fényképeket készítsek a dekorációról, ami annyira hangulatcsináló, hogy az ember előbb-utóbb megmosolyogja, és aztán már várja is, hogy jöjjön a borzasztócska dolgok szezonja.

Ebben az évben voltunk kísértettúrán is, szenzációsan gagyi volt:


Hideglelősen vicces élményben volt részünk ma délután Bettyéknél, akiknek ezúton is köszönöm a jókedvű és laktató vendégséget!

Az ő házuk tulajdonosa évek óta egy hónapon keresztül "erdei ijesztgetést" rendez be a házánál. Egész októberben nyitva áll a reszketésre vágyók előtt a Heidi's Haunted Hills, amelynél 15 dollárért már komoly ijesztgetős túrán lehet részt venni. A túra a ház mellől indul, csoportosan, vezetővel az erdőbe.

Az utat mindenféle rusnyaság szegélyezi, művéres "csúnyabácsik", óriáspókok, múmiák, torzszülöttek, műanyag fenevadak, műanyag emberi testrészek, sötét labirintus. Mindehhez megvárják a sötét estét, és hozzáadják a világítást, meg a hangeffekteket, és vagy két tucat órabérben dolgozó ijesztgetős diákot, és kezdődhet a túra!

Őszintén szólva mindig ijedős voltam, így csak nappali fényben, és mindenféle hozzáadott rémisztgetés nélkül jártam be a terepet, és nem is nagyon igyekeztem elképzelni a Betty által elmesélt fűrészelés hangjait, vagy a bohóczenét és a nyikorgást, meg a sikolyokat, nem beszélve az itt-ott időlegesen a delikvensekre ejtett pókokról, meg előugró figurákról.

Öreg este volt, mikor hazaindultunk Bettyéktől, és jókat mulattunk az erdőben sikoltozókon, meg a tulaj jámbor lovacskáján, amelyiken lócsontváz-jelmez volt, és úgy legelt a szegény pára, hogy közben része lett a szórakoztató gépezetnek.
Évek óta próbáltam elképzelni, milyenek is lehetnek a haunted house néven reklámozott létesítmények, amelyek annyira népszerűek, hogy államokra lebontva lehet csemegézni az online katalógusukban a hauntedhouse.com weboldalon. Most végre megnézhettem egy ilyennek a díszleteit legalább, komolyabb tanulmányozásra az idegrendszerem nem kalibrált.:D


2011-ben már vártam a Halloweent, egyszóval kb. hat év alatt teljesen megszerettem!




2012-ben hírt adtam az egyik Hallooween Loopról, azaz Halloween felvonulásról, buliról, ez volt a kedvenc felvételem, egy ismerőstől kaptam:



És idén? Remélem sikerül a gyerekeknek egy kis Halloween-bulit összehozni. Nem vagyok hajlandó lemondani róla!

No comments:

Post a Comment